21.06.2023
Soovitused, kuidas saada meediasse
Juuni alguses, täpselt samal päeval, kui korraldasime linnaku suvepäeva, olid kõik huvilised teretulnud ka kohvihommikule, kus seekord rääkisime meediast. Täpsemalt sellest, kuidas meediasse saada. Oli üks ütlemata meeleolukas hommikupoolik ja kindlasti said kõik osalejad kaasa häid nõuandeid.
Kohvihommikut juhtis Tehnopoli turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristi Jõeäär, tema vestluskaaslasteks olid ETV „Ringvaate“ vastutav toimetaja Kai Väärtnõu ning idusektori uudisteportaali FoundME tegevtoimetaja Tarmo Virki. Nii Kai kui Tarmo on pikaajalise meediakogemusega, Tarmo on töötanud ka rahvusvahelises väljaandes Reuters.
Enne, kui vestlus läks nende kõige põletavamate küsimusteni, andsid Kai ja Tarmo põgusa ülevaate toimetuste tööst, et kuulajatel tekiks arusaam, kui suure infotulvaga erinevad toimetused igapäevaselt tegelevad. Kui Tarmol oli kohvihommiku ajal postkastis üle 13 000 lugemata kirja, siis Kail oli see number tagasihoidlikum – hommikuks oli lugemata umbes 60 e-kirja. Kai kinnitas, et ta oli eelneval õhtul ka üsna tubli olnud ja vastanud suurele hulgale kirjadest. Päeva jooksul jõuab tema postkasti üle 100 kirja, millest üsna tummise osa moodustavad erinevad pressiteated.
Kui FoundME fookuses on peamiselt idufirmad, siis „Ringvaate“ teemadering on oluliselt laiem, mis ühest küljest tähendab, et valikut on rohkem, aga teisalt peab ka rohkem teemasid n-ö läbi sõeluma. Kai sõnas, et tema üritab olla algusest peale aus – kui ta lubab mingi teema peale mõelda või selle kajastamist kaaluda, siis ta ka teeb seda; ja kui talle tundub kohe alguses, et teema ei sobi saatesse, siis ta ütleb seda ja soovitab ehk mõne teise kanali poole pöörduda.
Televisiooni jaoks olulised punktid:
- Uudis/lugu peab olema huvitav
- Lool peab olema inimlik faktor juures
- Peab olema midagi sellist, mida teles saab näidata (nõuanne kõigile, kes on harjunud telefoniga filmima: tele jaoks on vaja laiupidi formaati!)
- Kui midagi näidata pole, siis peab rääkija olema väga hea ja soovitatavalt ka särav esineja (televisiooni pole mõtet saata oma ettevõtte kõige asjatundlikumat või targemat inimest, kui ta pole hea rääkija)
Lisaks lõbusatele näidetele, mida Kai ja Tarmo oma igapäevatööst tõid ning mis jäävad vaid esinejate ning kohalolnud kuulajate vahele, jagasid nad mõlemad ka soovitusi, mida tasuks jälgida, kui soovid oma ettevõtte looga meediasse saada.
Enne, kui asud meediaga suhtlema, tee kindlaks, kas sul on vaja just sel hetkel meediasse pääseda. Võib-olla on olulisem hetkel keskenduda tootearendusele ja alles siis hakata meediaga kontakti looma, kui sul on juba toode või prototüüp, mida saaks ka näidata.
✅ Kui sa oled aga veendunud, et sinu lugu peab meediasse jõudma, siis kõige esimene soovitus, mida nii Tarmo kui Kai andsid – lähene ajakirjanikule isiklikult ja räägi oma teemast. Ära looda, et sajale kontaktile saadetud pressiteade aitab isiklikku kontakti luua.
✅ Ära pelga helistamist – see on kõige kiirem viis, kuidas oma teemale tagasisidet saada. Aga arvesta ka sellega, et ajakirjanikud on erinevad, mõni eelistab suhtluskanalina pigem e-kirja. Nii Kai kui Tarmo suhtlevad tööalaselt ka Messengeris.
✅ Pane e-kirjale alati oma telefoninumber alla, siis saab ajakirjanik sinuga kiirelt ühendust võtta, kui teema äratab temas huvi.
✅ Ära anna alla, kui ajakirjanik su esimese teemapakkumise peale „ei“ ütleb. Oma kogemusi jagades soovitas Kai välja mõelda koguni 2-3 erinevat erinevat nurka, kuidas võiks sinu teemat kajastada. Kui esimene variant ei kõneta, siis tasub proovida teisi.
✅ Ära kirjuta e-kirja teemaks „Pressiteade“ – need kirjad ei tekita huvi ja võib koguni juhtuda, et ajakirjanik seda meili üldse ei avagi. Katsu pealkirjaga mingil moel huvi köita, sest see määrab, kas sinu saadetud kirja ka loetakse või mitte.
Aitäh Kaile ja Tarmole oma kogemusi ning mõtteid jagamast ning aitäh kõigile, kes kohvihommiku vastu huvi tundsid. Registreerunute hulk ületas 100 piiri, mis andis meile kinnitust, et tegemist on olulise teemaga ja taolisi kohtumisi tasub korraldada ka tulevikus.
Hoidke meie kanalitel silma peal, sest just seal on kõige värskem info meie sündmuste kohta!