08.04.2025
Kuidas leida oma koht välisturul? Eesti ettevõtete inspireerivad kogemuslood

Ekspordiga alustamine võib tunduda esialgu hirmutav – milline on minu ettevõtte jaoks õige turg, kuidas leida partnereid, kuidas hinnata valmisolekut? Just neid küsimusi aitab Eesti ettevõtjatel lahendada ekspordile keskendunud koolitusprogramm BSR Go-abroad. Kolm erinevat ettevõtet jagas oma kogemusi ja arengut, mille nad läbisid tänu praktilisele koolitusprogrammile.
Selge plaan, kuidas ekspordiga alustada
Claricy (pildil Claricy tiim) arendab uudset finantstehnoloogiat IRIS-X, mis kasutab psühholoogilist analüüsi inimeste finantskäitumise mõistmiseks ja neile personaliseeritud finantsnõu andmiseks. Kuigi ettevõttel oli rahvusvaheline koostöökogemus IT- ja digipöördevaldkonnas, siis uue tehnoloogia ekspordiga polnud varem kokku puututud.
„BSR Go-abroad eristus kohe alguses – juba osalemise eeltingimusena toimunud intervjuu andis esimesed kasulikud suunised ja aitas hinnata sobivust. Koolitused olid praktilised ja süstemaatilised – saime kohe luua oma ekspordistrateegia ning teha turuanalüüsi,“ rääkis Claricy asutaja Johanna Stina Haar. Programmi lõppedes oli varasem juhuslik visioon asendunud selge plaaniga, kuidas samm-sammult ekspordiga alustada.
Enesekindlus katsetada ja õppida
Mailabl loob platvormi, mis ühendab töövood, andmed ja protsessid reaalajas ühtseks tervikuks – eesmärgiga kujundada tarku linnu. Seni on keskendutud koduturule, kuid soov liikuda välisturule oli olemas. Katseid koostööks lõunanaabritega oli tehtud, kuid tulemusteta.
„BSR Go-abroad oli hindamatu kogemus – see ei olnud pelgalt loeng, vaid intensiivne praktiline töö. Saime kuulda, kuidas isegi suurettevõtted on eksinud ja õppinud, ning see andis enesekindlust, et ka meil on õigus katsetada ja õppida,“ sõnas Mailabli tegevjuht Indrek Saarnak.
Programmi käigus paranes arusaam ekspordiga kaasnevatest tegevustest ja valmidust hinnati ausalt ümber. Kui alguses tundus valmisolek olevat 5/10, siis koolituse lõpuks saadi aru, et tegelikult on veel pikk tee minna – kuid tee on nüüd palju selgem.
Rahvusvaheline võrgustik
Sol Navitas arendab ja toodab päikeseenergial töötavaid ventilatsioonisüsteeme. Seni on eksport toimunud Soome, Hispaaniasse ja Usbekistani – Soome on olnud neist edukaim turg. Nüüd on vaatluse all Rootsi, Norra ja taas Hispaania.
„Mulle avaldas muljet programmi praktilisus ja kvaliteet. Osalejad olid motiveeritud ning koolitajad oma ala eksperdid. Näiteks õppisime, kuidas kasutada AI tööriistu turuanalüüsiks ja sihtturgude määratlemiseks,“ kirjeldas Sol Navitase tegevjuht Margus Kullerkupp.
Lisaks teadmistele oli oluline aspekt ka rahvusvaheline võrgustik: „Programmis osalesid eri riikide ettevõtted, mis võimaldas kohe kontakte luua ja oma ekspordiideid testida reaalsetel sihtturgudel.“
BSR Go-abroad programm tõestab, et välisturgudele liikumiseks ei pea ootama täiuslikku valmisolekut – olulisem on selge plaan, soov õppida ja julgus katsetada. Just praktilisus, individuaalne lähenemine ja reaalse maailma näidete kasutamine eristab seda programmi paljudest teistest. Kui ka sinu ettevõte soovib ekspordiga alustada ja programmiga liituda, võta ühendust maarit.jalakas@tehnopol.ee.
BSR Go-abroad toetab ja kaasrahastab Interreg Balti Sea Region.