Kevadine suurpuhastus – veebid korda!

16. märtsil korraldas Veebimajutus.ee koos teaduspargiga Tehnopol „häkkimismaratoni“ ehk häkatoni „Veebid korda“, mis tõi kokku Eesti disaini- ja IT firmad – Veebimajutuse partnerid. Nagu ikka suurel koristusüritusel, tehti korda mitmed kohad, seekord üheksa Eesti organisatsiooni veebilehed.

Suurel veebikorrastamisüritusel osalesid kliendina ehk veebilehe omanikuna Viljandi haigla oma paljude veebilehtedega (vmh.ee, narkokeskus.ee, ohk.vmh.ee jt), microbiome.ee, tehnopol.ee, pakri.ee, itk.ee, cityntel.com, health-circle.eu, regionaalhaigla.ee, novavita.ee.

Nõustaja ja eksperdina osalesid Voolar Agency, Web Systems, Velvet, Trinidad Wiseman, Thorgate, Sahradyan, Bit Finer, Veebimajutus.ee.

Enne ja pärast – veebilehed said värskenduse

Kuigi koguneti veebilehtede suurteks koristustalguteks, ei saa öelda, et mõni lehtedest oleks olnud täiesti korrast ära. Kõik peamised asjad olid osalevatel ettevõttetel korras. Enamikul oli Google Analytics paigaldatud, kuid Google Adwordsi ja muid reklaamikanaleid ei kasutanud esmapilgul mitte keegi. Samas võiks ju kasutada – eriti just spetsiifilise valdkonnaga ning ekspordile suunatud organisatsioonid. Samuti oli paljudel veebidel veel puudu SSL turvasertifikaat ja need lehed ei kasutanud turvalist HTTPS-i.

Enamik veebilehti olid mobiili jaoks kohandatud (vaid üks ei olnud). Mobiilse veebilehe sisu ja elementide paigutus oleks võinud olla aga paremini läbi mõeldud.

Enamusel veebilehtedel oleks vaja teha tööd kodulehe struktuuri, menüü ja sisuga. Eriti just sisutekstid tahtsid kõikidel lehtedel kohendamist ja rohkem vaevanägemist.

Agentuurid kohtusid mainekate klientidega

Paljud tuntud veebiagentuurid said üritusel kokku mainekate klientidega ning nii mõnelgi tekis kohe hea „klapp“ koostöö osas.

Velvet täitis kliendiga häkatoni jooksul disaini-auditi dokumendist ca 50%. Selgus, et keerukast kliendist arusaamiseks kulub mitu tundi või isegi päev – alles siis saab lahendusi hakata pakkuma.

Tehnopol oli kliendina küll alles uue veebi lähteülesande koostamise faasis, kuid üritusel selgus, et peaks lähteülesannet hoopis palju laiemalt vaatama kui vaid veebi – oluline on kasutaja teekond, kasutajate isikud, bränd jne.

Veeb on ju ainult üks osa ettevõtte kuvandist – koduleht peaks astuma sama jalga kogu muu ettevõttega.

Küsisime, mida kasulikku said klient ja agentuur ürituselt Velveti disainijuhi Mikk Tasa käest.

Kui põhjalikult selle päeva jooksul jõudis kliendi muredesse süveneda ja millist lahendust pakkuda?

Oluline osa iga disaineri/disainijuhi töös on mõista oma klienti – tema valdkonda, selle eripärasid, väljakutseid, probleeme ja võimalusi ning ühe päeva jooksul kõike seda süvitsi läbi käia on keeruline, kuid mitte täiesti võimatu, nagu tõestas “Veebid korda” üritus.

Sel üritusel läbisime koos kliendiga (Tehnopol) päeva jooksul klassikalise disaini-auditi, mille eesmärk on anda ülevaade suurest plaanist – milline on nende bränd, millised on tooted/teenused, kes on kasutajad, kuidas toimub suhtlus nendega jne.

Tehnopoliga auditit läbides oli näha, et nende bränd (koos väärtuste ja tuumaga) ei kata nende erinevaid vajadusi/väljakutseid ning ei oma kõiki kihte, mida üks bränd vajab. Saime aru, et puudub täpne ülevaade klientidest ja millised on nende klientide ootused või soovid ning puutepunktid seoses Tehnopoliga. Nagu mainitud, hoidsime kogu workshopi raames fookust lõpptarbijatel ja teenuse disainil ning üheks märksõnaks kõikidele küsimustele vastates oli good customer experience = be human, design for humans.

Päeva jooksul tekkis palju erinevaid ideid, mõtteid ..näiteks muuta nime, ehitada Tehnopoli keskele vabaaja veetmise ala, kuid reaalsete probleemide lahendamiseni kahjuks ei jõudnud. Usun, et suutsin siiski näidata kliendile, milline väärtus peitub disainimõtlemises. Suutsin edasi anda mõned meetodid ja tööriistad, kuidas edasi minna ning kodutööks said nad ülesande vastata lõpuni kõigile auditi küsimustele.

Kuidas klient võis rahule jääda ja kas plaanite ka edaspidi koos veebiga edasi minna?

Usun, et klient jäi rahule. Terve päeva vältel oli näha, kuidas erinevad harjutused, mis me läbi tegime või küsimused, mis auditis läbi käisid, aitasid neil enda jaoks paremini defineerida iseennast, oma väljakutseid ning probleeme, mida lahendada. Disainijuhi oluline roll ongi läbi disainimõtlemise luua segaduses selgust! Meie omalt poolt loodame, et Tehnopol kindlasti töötaks selle teemaga edasi, kuna tegu on äärmiselt põneva ja vajaliku projektiga Eestis. Oleme alati valmis neile appi minema.

Mis olid peamised soovitused kliendi veebidisaini osas?

Kuna keskendusime suuremale pildile ja ei asunud lahendama konkreetseid veebilehe UI/UX probleeme, siis peamised soovitused sisaldasid endas tüüpilisi disainimõtlemise märksõnu: miks, kellele, mida, kuidas. Ehk tähtis on laduda tugev vundament enne, kui maja ehitama hakkad.

Tehnopol õppis disainimõtlemist

Tehnopoli poolt kommenteeris „Veebid korda“ häkatoni kasu organisatsioonile turundus- ja kommunikatsioonijuht Kadri Tammai.

Millises seisus on teie veebiuuendus enne ja kui kuhumaale jõudis peale Velveti spetsialistidega konsulteerimist?

Kuivõrd Teaduspargi Tehnopol linnak on eelkõige tehnoloogiaettevõtete kodu, siis tundsime, et meie tänane veeb ei kõneta kasutajaid piisavalt, infot on palju, see ei ole lihtsalt leitav ning lisaks kõigele eelnevale ei kohandu veeb tahvelarvuti ja mobiilivaatega. Teisisõnu otsustasime arendada Tehnopolile uus veebilehe. „Veebid korda“ häkaton andis meile suurepärase võimaluse koos Eesti tippagentuuriga mõtestada veel paremini lahti Tehnopoli peamiste klientide vajadusi ja nendeni jõudmise viise.

Kuidas teie organisatsioonis veebiarendus käib, milliseid asju teete ise ja milliseid tellite väljastpoolt?

Kuna Tehnopol on ise eelkõige ettevõtluse ja kinnisvara  arendaja, siis me ise veebiarenduse tehnilise poolega ei tegele ning seda kompetentsi otsime väljastpoolt. Samas on Tehnopol väga aktiivne veebi postitaja – erinevad põnevad koolitused ja seminarid, uuemad tehnoloogiauudised ning võimalused rahastusvõimaluste kohta – selle kõige kohta saab meie veebist igapäevaselt lugeda.

Milliseid uusi huvitavaid tööriistu veebiarendajad soovitasid, mida neist ise plaanite kasutama hakata?

Kuna kasutasime ka varasemalt veebilehe analüütika jaoks WebmasterToolsi ja Hotjari, siis häkatoni käigus konkreetselt uusi veebitööriistu kasutama ei hakanud. Küll aga saime enda jaoks erinevaid disainmõtlemise protsessi kujundamise nippe ja soovitusi, mida oma teekonnal hädasti vajame.

Milline oli kõige suurem kasu sellest päevast ja kõige vajalikumad soovitused?

Häkatonide võlu seisnebki enamasti selles, et kontsentreeritud aja jooksul on ühes ruumis väga palju erinevat kompetentsi, mida on võimalik oma ettevõtte hüvanguks kasutada. Ka „Veebid korda“ häkaton pakkus tiimidele võimalusi tegeleda väga paljude erinevate teemadega.

“Väga kasulik päev”

Viljandi maakonnahaigla tuli üritusele kohendama lausa kaheksat veebi ja lootis leida sealt partnerit.

Web Systems tuli aga klientidele rääkima veebist kui äri tööriistast.

Pirko Konsa Health-Circle´ist nentis: „Üritusele tulles mingeid ootusi ei olnud. Ca pool päeva kulus ärimudeli läbiarutamisele. Selle abil saime täpsustada oma sihtguppi ja sellest lähtuvalt ka kogu veebi sisu.“

Peale seda pandi tabelisse ca 30 asja, mida saab paremaks teha, hinnati neid äriliselt ning järjestati tööd prioriteetide kaupa. Osad ülesanded jõuti üritusel ka lõpuni lahendada – näiteks valiti endale täpsem sihtgrupp, koostati SEO märksõnade uuring ning valmistati avalehe prototüüp. Kokkuvõttes seega väga kasulik päev.

Veebimajutus opereeris meditsiiniveebi

Marko Toom ja Richard Rõõmusaar Veebimajutusest võtsid ette meditsiiniveebi Health-circle.eu.

Kliendi veebis oli enne häkatoni justkui kõik korras – leht laadis kiiresti, tehtud oli kena disain ning kõik toimis ka mobiilist. Avalehelt sai kohe aru, mis valdkonnaga nad tegelevad – lahendavad juturoboti abil klientide meditsiinialaseid probleeme: näiteks kõrgvererõhutõve all kannatavate inimeste muresid, mis on väga perspektiivikas ja äge valdkond.

„Kui ma proovisin ennast panna kliendi rolli, siis ma ei saanud aga päris hästi aru, kellele nad oma teenust pakuvad – kas lõppkliendile, arstile või siis haiglale või meditsiiniüsteemide tarnijatele,“ iseloomustas Richard Rõõmusaar esimesi esilekerkinud probleeme, mis vajasid lahendamist. „Samuti jäi segaseks, mida ja kuidas nende tulevane klient peaks tegema, et lahendus kasutusele võtta.“

Koostöös kliendiga täpsustati sihtgruppi ning sellest lähtuvalt koostati personad, kasutajateekonnad, lehtede sisuplaan ja CTA-d ning märksõnad, mille järgi nende teenust võidakse Internetis otsida. Google Analyticsi statistika näitas, et veebilehe külastatavuse numbreid saaks kõvasti parandada.

Märksõnade analüüsist tuli näiteks välja, et teenust on seni peamiselt leitud Google´i otsingust firma nime järgi, kuid päris elus, kui otsijaks on arstid, kasutatakse hoopis teisi märksõnu, nagu näiteks “telemedicine”, “healthcare chatbot”, “chatbot anamnesis management”, “anamnesis management software” jne. Nende oluliste otsisõnadega ei tulnud Health-Circle otsingus välja.

Väga kiire ja lihtne võimalus oleks alustuseks osta neid märksõnu Adwordsi kaudu ning hiljem optimeerida selles osas kodulehte ehk teha SEO-d.

(Allikas: veebimajutus.ee)

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega