Cryplecti tegevjuht Marek Kesküll: üleminek krüptorahale võtab aega

Cryplect, Tehnopol Startup Inkubaatori üks inkubante, tegeleb spordikaartide digitaliseerimisega. Ettevõte tõmbab joont alla edukale pilootprojektile koos BC Kalev/Cramoga – paari nädalaga müüdi läbi kõik lansseeritud mängukaardid ning nüüd on aeg asuda tulevikuplaane realiseerima. Uurisime tegevjuht Marek Kesküllilt lähemalt, milline põnev tehnoloogia nende lahenduse taga peitub ning millist tulevikku ennustab tiim krüptorahale.

Millega Cryplect täpselt tegeleb?

Cryplect on Eesti esimene platvorm, kus spordiklubid saavad müüa digitaalseid spordikaarte, mis põhinevad päris sportlastel. Kaartide puhul on tegemist NFTdega (ingl. non-fungible token) ehk unikaalse digitaalse vara eriklassiga. Tehnoloogia tagab, et iga kaardi eksemplari eksisteeriks vaid üks ning et sellel oleks kindel omanik. Spordikaarte, mida kunagi koguti füüsilisel kujul ja vahetati inimeselt inimesele, saab nüüd koguda ja hallata digitaalselt. Platvormi kasutajad saavad üksteise kollektsioonidega tutvuda ning tulevikus kaarte omavahel vahetada. Kaks nädalat tagasi alustasime koos BC Kalev/Cramoga pilootprojekti, mille raames panime spordikaardid plokiahelasse.

Cryplecti eesmärk on spordiklubile rahastust juurde tuua. Spordi alarahastuse tõttu on fännidel suur soov sporti toetada. Meie platvorm võimaldab spordiklubil fännide toetusele midagi vastu pakkuda. Kaartide müügist saadud tulu jaotatakse spordiklubi ja Cyplecti vahel, spordiklubi saab 70% ja meie 30%.

Kuidas NFTsid kasutatakse?

NFTd said tegelikult alguse vahemikus 2015-2017 ning neid kasutatakse omandiõiguste tõestamisel. Näiteks kui soovid mõnda maali müüa, aga pole kindel, kas see on kopeeritud või sellel on unikaalne ja autentne omanik, siis NFT suudab ilma notari abita tõendada, et ese kuulub kellelegi. NFT kogub jõudsasti populaarsust, kuid praegu on ta veel lapsekingades.

NFT-de valdkond ja potentsiaal on tulevikuperspektiivi silmas pidades väga suur ja lai. Miks te niivõrd spetsiifilise lahenduse selle tehnoloogia turule viimiseks valisite?

Meie ettevõtte asutajatel on mõlemal huvi erinevate spordialade vastu. Kogusime lapsepõlves füüsilisi spordikaarte ning mõtlesime, et kunagi võiks tulla aeg, kui füüsilised spordikaardid, mis kollektsionääride kappides tolmu koguvad, muutuksid digitaalseteks. Kirsiks tordil ongi see, et tegemist on NFTga. Kui ostaksid digitaalse kaardi mõnelt platvormilt, teadmata, kes on selle omanik või kas seda on kopeeritud, siis NFT puhul on unikaalsus tagatud.

Oleme päris värske iduettevõte ning meie eesmärk on oma ideed valideerida. Meie esimeseks partneriks oligi BC Kalev/Cramo, sest vajasime eesrindlikku Eesti tipus olevat tiimi. Tegemist on NFT-projektiga, mis uurib, kuidas eestlased tehnoloogiale reageerivad – kas nad julgevad seda osta ning kas nad teavad, mis see on. Üllatav oli, et kohe kui projekt algas, oli inimeste huvi ja teadlikkus toote ja selle tehnoloogia vastu väga kõrge. Valdkond on aga tõepoolest väga lai. Praegu oleme pilootprojektiks valinud korvpalli, aga tehnoloogiline lahendus sobib tegelikult väga mitmetesse valdkondadesse.

Kuidas teie senine teekond möödunud on?

Viimase poole aasta jooksul oleme potentsiaalsetelt klientidelt palju tagasisidet saanud. Saime aru, mis meil on vaja pilootprojektiks valmis teha. Muutsime muidugi väga palju – kui alguses pidime müüma ainult digitaalseid kaarte, siis nüüd on platvormil funktsionaalsus, mis võimaldab osta paki, millega on võimalus saada tervest suurest kaartide valimist üks või kaks kaarti üllatusmomendiga.

Teeme koostööd Tehnopol Startup Inkubaatoriga, seal oleme läbinud erinevaid mentorprogramme, konsultatsioone erinevate erialade spetsialistidega ning jõudnud nüüd punkti, kus meie pilootprojekt hakkab lõpule jõudma. Oleme saanud palju tagasisidet, valideerinud turu ning arendame oma platvormi edasi.

Millest ühe kaardi väärtus sõltub?

Ühe kaardi väärtus sõltub sellest, kui tähtis on mängija – noormängijatest tähtsamate võtmemängijateni. Sinna juurde vaadatakse muidugi statistikat – mida tugevam mängija, seda kõrgem on hind. Esimeste tasemete mängijate kaartide hinnad algavad kümnest eurost, kallimad kaardid ulatuvad seitsmekümneni. Kõige haruldasemad kaardid, mida on võimalik saada ainult pakkidest, maksavad umbes 150 eurot tükk.

Kuidas sa tulevikku näed, kas krüptoraha võtab tavaraha üle?

Ma arvan, et kümne aasta jooksul mitte. Osaliselt on see protsess küll juba alanud, just äsja lansseeriti näiteks Hiinas riigi enda krüptovaluuta, mis näitab, et inimesed ja riigid juba tegelikult liiguvad selle poole. Siiski arvan, et nii kiiresti meie rahandus krüptovaluuta-põhiseks ei muutu. Kogu rahandussüsteem on niivõrd keeruline, et inimesed ei oleks selleks valmis.

Millised on teie tulevikuplaanid ettevõtte jaoks, kuhu te mõtlete areneda?

Oleme silmas pidanud, et äri peab olema hästi skaleeritav ning ei plaani jääda lokaalseks. Tahame ärilises mõttes liikuda edasi Euroopasse ning hiljem Venemaale ja kaasata ka teiste spordialade suuremaid liigasid. Funktsionaalsuse mõttes võiks platvormil olla ka järelturg, kus inimesed saavad oma ostetud meeneid ja digitaalseid spordikaarte vahetada.

Samuti on meil plaanis oma platvormile luua ka fantaasialiiga. Fantaasialiiga põhineb päris mängijate statistikal, sisuliselt saab kasutaja minna Cryplecti platvormile, valida mängijad enda meeskonda, seejärel valida mõne teise kasutaja meeskonna, kelle vastu mängida ja teenida seeläbi punkte, kui tema tiim võidab. Uus lahendus aitab hästi meie platvormi mängustada, et leht poleks passiivne.

Millist tulevikku näeb teie tiim digitaalsete ja füüsiliste varade omandiõiguse tõestamisel? Ideid on omandiõiguse tõendamise valdkonnas väga palju. Sisuliselt on võimalikult ka kinnisvara osta ja müüa läbi NFT. Ka meie plaanime tulevikus spordivaldkonnast kaugemale vaadata ning tegevusalasid lisada.

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega