21.03.2022
Tehnopol Startup inkubaatoris osaleja Ivan Osotov: “Startup’i tuleb uskuda”
Pole saladus, et startupi üks olulisemaid omadusi on see, et selle raames arendatav lahendus peaks maailma paremaks muutma – kui mitte kogu maailma, siis vähemalt iga teenuse tarbija elu lihtsamaks tegema. Ja loomulikult sõltub startupi edu muu hulgas ka toote või teenuse skaleerimise oskusest.
Just sellele asjaolule tugines Ivan Osotov, kes hakkas oma meeskonnaga otsima võimalusi hambaraviteenuse osutaja ja teenuse vajaja kokkuviimiseks mõlemale poolele kõige mugavamal viisil. Nüüd on nende startup arenduses ning meeskonda aitab ja toetab osalemine venekeelses Tehnopoli inkubatsiooniprogrammis.
Niisiis, saage tuttavaks: Ivan Osotov, Tehnopoli inkubatsiooniprogrammi osaleja ja kolm aastat tagasi Venemaalt Eestisse kolinud inimene, kes viimased 10 aastat on tegelenud ettevõtete sisemiste protsesside automatiseerimisega.
Millest kõik alguse sai?
„Ehitasime üles IT-arhitektuuri ning toetasime ühe Soome hambakliiniku turundust ja müüki ning sujuvalt kasvas sellest projektist välja see, et sisuliselt muutsime hambakliinikust IT-ettevõtte koos turunduse, müügi ja sisemise protsesside automatiseerimisega. Oleme mitme aasta vältel juhtinud mitut kliinikut sarnase mudelini, kuid järsku sattusime eraldi probleemi otsa: ükshaaval lahendusi mõeldes saime aru, et tegemist on startupi ideega selle kõige selgemal kujul,” räägib Ivan.
Probleem on lihtne – kui patsient vajab hambaravi, otsib ta internetist vastust küsimusele “Kui palju see maksab?”. Hinnapakkumise saamiseks ei piisa sobiva kliiniku leidmisest, helistamisest või kirja kirjutamisest (sellele aitas kaasa Ivani meeskond, ühendades patsiendi mitme raviteenuse osutajaga), komplekssete kirurgiliste ravimeetodite puhul nagu implantatsioon või proteesimine, peab edastama arstidele ka röntgenpildi.
“Inimesed püüavad edastada neid pilte erineval viisil. Neid saadetakse postiga, WhatsAppiga, CD-del, mälupulkadel jne. See kõik võtab aega ja vaeva ning mõnikord tekkivad tehnilised probleemid ning pilti ei saa näiteks suuruse tõttu saata. Nägime sellele lahendust mingisuguse keskkonna loomises, kuhu saab pilte üles laadida ning peale mitmelt kliinikult hinna vormis vastuse saamist, valida sobivaim ja jätkata nendega dialoogi pidamist,” selgitab Ivan Osotov.
Meeskond alustas probleemi uurimist ja leidis, et juba on olemas närvivõrgud, mis suudavad pildi analüüsi põhjal automaatselt teha järelduse hammaste seisundi kohta. Seega saab patsient röntgenpildi üles laadides automaatselt esialgse lühiülevaate soovitustega, millise spetsialisti poole pöörduda.
Hambaraviteenuse startupi tulevikust
„Mõte on süsteemi viimistleda seni, kuni ühendus patsiendi ja võimaliku raviasutuse vahel oleks võimalikult mugav ja kiire ning kliendil oleks võimalik valida sadade hambakliinikute pakkumiste hulgast üle maailma. Süsteem peaks töötama nii: esiteks peate saama hinnapakkumise erinevatest kliinikutest (võimalik, et erinevates riikides), teiseks koostate päringu või laadite süsteemi üles röntgenpilti, saate esialgse automaatse vastuse koos soovitustega närvivõrgust paari minutiga, seejärel kolmandaks määrate arsti otsimise ja hinnapakkumise saamise parameetrid. Neljandaks on patsiendi käsitada mitukümmend ettepanekut, mille hulgast ta valib sobivaima ja viimaseks võtab ta ise valitud spetsialistiga ühendust, et üksikasju täpsustada, ”räägib Ivan Osotov käivitamise põhimõtest.
Praegu on sarnane formaat juba kasutusel erinevates valdkondades, nagu toidu/takso tellimine jne. Võidavad nii teenuse tellija kui ka teostaja.
“Oleme aastate jooksul märganud, et hambaraviga alustamise otsus tekitab paljudele inimestele stressi, sest on raske ette saada täpset hinda ja olla kindel pakutava teenuse kvaliteedis. Sellel taustal juhtub, et patsiendi ja kliiniku või arsti vahel tekivad vaidlused, milles patsient jäetakse üksi.
Tegelikult aitab meie teenus patsiendil tõsta oma probleemile lahenduse leidmise kiirust, vähendada riske ning annab võimaluse saada partnerite kaudu lisateenuseid finantseerimise, kindlustuse, vajadusel õigusabi näol”.
Ivani meeskonna globaalne eesmärk/missioon on muuta otsustusprotsess võimalikult läbipaistvaks ning vähendada riske patsiendi jaoks lahkarvamuste korral. Teisisõnu, selle startupi eesmärk on aidata mõlemale poolele ohutult tehingut sõlmida.
Teekond Narva Startup Inkubaatorini
Nagu eespool mainitud, astus Ivani meeskond inkubatsiooniprogrammi eelmisel sügisel, kuid tema ülestunnistuse kohaselt projekt veidi pidurdus.
«Alguses, nagu ma aru sain, oli mul vale lähenemine. Investeerisin projekti oma raha, sest Venemaal, kus ma varem elasin ja töötasin, tegin just seda. Eeldasin, et kohe, kui maksan näiteks arendajale või turundajale, siis töö käib. Niipea, kui rahalised vahendid otsa saavad, projekt külmutatakse. Läksin selle projektiga sama teed, kuid inkubatsiooni sisenedes pööras mentor meie mõtlemise kohe teise suunda.
Mõistsin, et startupid ei pruugi alguses rahapuudust üldse karta. Paljusid ülesandeid saab lahendada ilma rahata, sealhulgas tugevate partnerite meeskonna moodustamine, kes tunnevad huvi ja usku projekti vastu. Peate startupisse uskuma, peate sellele palju aega pühendama. Ja see on täpselt see, mille kallal ma praegu aktiivselt mõtlen ja töötan: kuidas ehitada üles oma asi nii, et see huvitaks investoreid ja meelitaks meie meeskonda inimesi, keda see idee mitte ainult ei huvita, vaid näevad selles potentsiaali.”
Startup Inkubaatori Narva programm rahastatakse Ida-Viru maakonna ettevõtluse ning inimeste tööalaste oskuste mitmekesistamise toetamise meetmest.